Historie

 

    M-72 byl motocykl, který byl vyráběn v Sovětském svazu a užíván zejména v době Velké vlastenecké války. Historie motocyklů začala před druhou světovou válkou, kdy v Sovětském svazu vznikl požadavek na obdobný typ motocyklu, jaký užíval zejména Wehrmacht. Přes překupníky byly získány stroje, které se snažili sovětští konstruktéři okopírovat.

    Po té co v květnu 1939, krátce po jmenování Molotova sovětským ministrem zahraničí, navrhl německý velvyslanec v Moskvě zahájit hospodářské rozhovory, které vyvrcholily podepsáním Paktu Ribbentrop-Molotov, byla v rámci této dohody poskytnuta SSSR technická a technologická pomoc. Německo poskytlo mimo jiné i plány a výrobní postupy německého motocyklu BMW R-71.

    Sověti dále pracovali na svém konstrukčním zlepšení (např. olejové vzduchové filtry, úprava tlumičů apod.) a bylo rozhodnuto, že se motocykl, který byl též nazvaný jako "Molotov M-72," bude vyrábět v Moskvě (SIZ). Do vypuknutí války však k tomu došlo jen v omezeném rozsahu. Po rychlém německém postupu bylo rozhodnuto, že se výroba přesune dále na východ. Moskevský závod byl přestěhován do uralského města Irbit (IMZ). Zde začala výroba v bývalém pivovaru, který byl rychle zrekonstruován na továrnu. Za války zde bylo pro potřeby Rudé armády vyrobeno kolem 9800 kusů těchto motocyklů. Stroj se vyráběl v dalších modernizacích až do roku 1960, a to nejen v IMZ, ale od roku 1951 i v Kyjevě (KMZ).

    Teprve až po válce se v týchž továrnách začaly vyrábět další typy, které konstrukčně vycházely z M-72 jako K-750, MV-750, TMZ 53 (jakási odvozenina BMW R75 Sahara s motorem 1000ccm a rozvodem SV) a později notoricky známé značky Dněpr či Ural.

    Motocykly obou značek se v Rusku stále vyrábí a obě si zachovaly původní uspořádání motoru.