Popis

 

Rám motocyklu

    Rám motorky byl dle slov prodávajícího nastříkán plničem a připraven pod lak. Ještě, že tento člověk renovaci nedokončil. Už tady se ukázalo, že by to dopadlo velmi špatně a výsledkem by byla pouze další domršená emka. Místo držáku LZ stupačky bylo navařeno cosi, co jen vzdáleně připomínalo původní držák stupačky. Navíc kvalita sváru byla echt ruská. Takže přišlo na brusku, rozřezání původní stupačky, z které jsem vyrobil nový držák a přivaření. Jak se oprava povedla, můžete posoudit ve fotogalerii. Závity na uchycení nádrže byly stržené. Protože jsem chtěl zachovat jejich původní rozměr, byly opraveny ocelovou vložkou. Tato oprava je pěkně zdokumentovaná ve fotogalerii. Dále bylo potřeba vylisovat totálně zarezlé uložení řidičovy sedačky, vyrobit nové a zalisovat ho zpět. Pak ještě srovnat packy na podstavci pro akumulátor. Pak rám putoval na opískování. Po opískování dostal rám jednu vrstvu základové barvy a několik vrstev finálního laku.

 

Rám postranního vozíku

        Celkový stav rámu postranního vozíku byl podobný jako rám motocyklu, pěkný ale potřeboval nějaké to vyspravení. První problém byl, že vozík byl bouraný (naštěstí to schytal pouze rám, ne lodička) na pravou přední stranu a díky tomu nepasoval šroub na kolo. Zde poprvé přišel ke slovu autoklempíř a po půldenním boji za pomoci hydraulických udělátek rám srovnal. Další peklo bylo vyndat trubku, která je zasunuta v rámu a vede k zadnímu čepu na motorce. O tom, že snaha cokoliv na ruském stroji povolit, skončila utržením šroubů není třeba se ani zmiňovat. Zde jsem došel k závěru, že na úkor originality budou všechny šrouby zinkovány. Ale zpět k zarezlé trubce. Přišel na řadu autogen, kladivo, násilí, pajcr a ještě větší násilí a ještě vetší kladivo. Po dvouhodinovém boji ve dvou lidech se nakonec tato trubka dala přemluvit a vylezla. Bohužel násilí na této trubce se podepsalo deformací dosedací plochy pro šroub, kterým se stahují čelisti. Takže k opravení této trubky přišla na řadu ještě flexa a svářečka. Vyšroubovat zarezlé vzpěry a protáhnout závity už proti tomu byla hračka. Vzpěry a čelisti se šrouby putovali do galvanovny na pozinkování a ostatní věci na opískování. Pak už opět základovka, stříkací tmel (rám i vzpěry byly povrchově hodně orezlé) a lak.

 

 

Motor

    Stejně jako zbytek motocyklu i motor byl úplně rozebraný a díly z něho naházené v několika škatulích.

 

Blok motoru

    Blok motoru, který jsem dostal k motocyklu byl v žalostném stavu. Proto jsem se rozhodl sehnat jiný. Po několika burzách jsem sehnal jiný, který se zdál v zachovalém stavu a byl jen o pár měsíců mladší než ten můj původní. Bohužel po sundání prsou (už vím proč je tam prodávající nechal) na mě vybafl vytržený šroub i s kusem hliníku u předního ložiska klikové hřídele. Blok tedy putoval do odborné dílny.Tady vytržený kus hliníku vyvařily a blok na fréze, vyvrtávačce a bůhví čem ještě opracovali. Pak blok putoval na vyčištění. Stejně jako všechny ostatní hliníkové díly byl vyčištěn tryskáním keramickými kuličkami o velikosti 0,02mm. Výhoda je, že při tomto tryskání nedochází k téměř žádnému úbytku materiálu a všechny rýhy a nerovnosti zůstávají zachovány a struktura povrchu nezměněna. To je výhoda oproti klasickému pískování. Aby nedocházelo k namáhání opravovaného místa byly do bloku zalepeny svorníky, které nahradí původní šrouby.

    Když jsem se s opravou bloku dostal až do této fáze, zjistil jsem, že kamarád má blok ze stejného roku a měsíce jako byl ten původní. A navíc mi ho bezzištně nabídl. Sice byl silně znečištěný, měl vybroušené číslo a byl také poškozený, tentokrát pro změnu u uchycení k rámu motocyklu, ale zase to byl stářím přesně on... Takže co teď?  Zahodit práci na předchozím bloku a začít to celé od začátku a mít blok ze stejného měsíce jako byl ten původní nebo se na to vykašlat a jezdit s pocitem že rám je starší než motor....asi mi muselo přeskočit, ale po několika probdělých nocí jsem se rozhodl jít do toho znovu.

    Takže nejdříve jsem musel opravit uložení pro uchycení k rámu motocyklu. Nechtělo se mi s blokem jet opět do Brna a čekat skoro měsíc než ho tam dají dohromady. Nakonec se mi povedlo vymyslet jak si poradit i bez vaření bloku. Stačilo sehnat kvalitní hliník, najít lepidlo na válcové plochy, navštívit místního soustružníka a za týden byl blok opravený. Postup opravy si můžete detailně prohlédnout ve fotogalerii. Pak byl blok opět vyčištěn. Tentokrát to šlo podstatně hůře. Nejdříve umýt od hrubých nečistot, pak otryskat, barvožrout na zbytky barvy a zase otryskat. Myslím, že výsledek ale stojí za to. Pak ještě blok dostal nové bronzové pouzdro vačkové hřídele a nové pozinkované pevnostní svorníky vyrobené podle původních.

    Jinak první blok stále mám a je na prodej. Chci za něho pouze to co stála jeho oprava - 1500kč.

 

Kliková hřídel

    Kliková hřídel, kterou jsem dostal k motocyklu měla být po renovaci. Když jsem si ji ale důkladně prohlédl, zjistil jsem několik závad. Vůle sice neměla, ale povrch ojničních pouzder byl strašně hrubý, jak od soustružníka samouka s tupým nožem a chyběly vývrty na mazání. Proto jsem se ji rozhodl rozlisovat. A ještě že tak! Ložiska byla sice asi nová, ale povrch čepů a ojnic byl potrhaný. Asi si dotyčný pod pojmem renovace představuje pouze výměnu ložiska.

    Stál jsem před otázkou, jestli shánět jinou nebo kompletně renovovat tuto. Nakonec se mi povedlo sehnat za rozumné peníze novou uloženku ze starých zásob. Tu jsem pouze vyuhlovat a dopřál ji nové plechové misky. Šrouby byly místo důlčíkem zajištěny lepidlem Loctite se střední pevností.

 

Vačková hřídel

    Vačková hřídel byla v žalostném stavu. Válcová plocha v místech těsnění u rozdělovače a v místě pro přední bronzové pouzdro vydřená (toto pouzdro bylo samozřejmě rovněž po smrti) a vrcholy palců byly ubroušeny až o 0,5mm. Jeden naštěstí zůstal na okraji v dobré kondici, což se nakonec při opravě ukázalo jako klíčové. Sehnat tuto vačkovou hřídel v dobrém nebo novém stavu je v podstatě nemožné. Takže jediný způsob byla generální oprava té stávající. Sice se mi povedlo sehnat výrobní výkresy, ale světe div se, ani podle nich v dnešní době CNC strojů apod. nebyl nikdo schopen palce vačky opravit. Po dlouhém pátrání na internetu, procházení různých diskusních fór a nespočet telefonátů jsem našel firmu www.pavlicekmotordily.cz v Brně, která byla schopna opravu provést za předpokladu, že alespoň jeden palec je dobrý. Komunikaci by sice mohla tato firma zlepšit, ale jinak naprostá spokojenost. Oprava trvala cca 6 týdnů, během nichž si vačka zažila následující. Tři vrcholy ubroušených palců byly navařeny a přebroušeny podle okraje toho jednoho dobrého. Pak se navařil a přebrousil i ten poslední. Povrch byl upraven nitridováním. Válcové plochy dostaly tvrdochrom a byly přebroušeny na požadovaný rozměr. Rovněž mi vyrobily i nové přední bronzové pouzdro, ikdyž to se mi mezitím povedlo sehnat nové ze starých vojenských zásob. Cena generální opravy nebyla nakonec tak strašná a včetně poštovného vyšla na 2900kč.

 

Zdvihátka

    Tady opět posloužily staré dobré vojenské zásoby a stačilo je pouze umýt.

 

Olejové čerpadlo

    Snad jediný díl, který nevyžadoval žádnou opravu.

 

Válce

    Válce, které byly k motocyklu, měly ulámaná žebra, chyběly jim ventily a byly po čerstvém výbrusu. Bohužel po čerstvém výbrusu na písty ze žigula :(

    Rozhodl jsem se proto sehnat jiné, nejlépe nové a ne čínské. Po několika burzách, prolézání internetu a zjištění že na našem trhu se pohybují za cca 12.000kč jsem začal hledat i v zahraničí. Nakonec jsem koupil nové uloženky z polského www.allegro.pl za téměř polovinu. Jenže to by se nesmělo jednat o ruské díly a polského prodejce aby to vše proběhlo tak hladce :(

    Válce jsem tedy úspěšně vydražil, po návštěvě několika bank sehnal i potřebné zloté a poslal jako cenný dopis. Poslal jsem i nějaké zloté navíc a požádal polského prodejce, aby vše důkladně zabalil. Po rozbalení balíku jsem byl ale nepříjemně překvapen. Válce byly sice vložené do plastové přepravky, jenže písty polák vložil mezi ně a jak se cestou válce v přepravce hýbaly tak písty s kroužky úplně domlátily. Po vybalení jsem tedy vše nechal v původní vazelíně, důkladně nafotil a napsal polskému prodejci co se stalo. Musím přiznat, že byl ochotný a snadno jsme se domluvily, že se potkáme na příští burze v Chotusicích a poničené písty a kroužky mi vymění. Polák opravdu na následující burze v Chotusicích byl a k mému údivu to byl ten, co chtěl za válce již zmiňovaných 12.000 Kč :) Holt asi česká přirážka. Problém byl v tom, že jeden píst měl atipycký rozměr a polák ho s sebou neměl. Tuším, že to bylo 77,98 a standardně se dají sehnat 77,93-77,96. Domluvily jsme se tedy, že se opět potkáme na další burze a do té doby správný píst sežene. Opravdu slovo dodržel a dovezl nový píst. Bohužel až po několika týdnech, kdy jsem se dostal k tomu, že válce umyji a nastrojím na motor jsem zjistil další dva problémy.

    Vyměněný píst byl šišatý a nešel do válce a navíc levý válec měl ulomené jedno žebro a pravý dokonce tři. Bohužel to pod tunou vazelíny a pod voskovým papírem nebylo dříve vidět. Takže jsem se rozhodl pro radikálnější řešení. Ulomená žebra jsem vyvařil a vybrousil tak že to není téměř poznat. Na další burze koupil sadu původních nových ruských pístů a pístních kroužků na první výbrus. Tentokrát jsem si už písty přímo na burze proměřoval mikrometrem, aby zase nebyly šišaté. Vypadal jsem tam sice jako exot, ale jistota je jistota :) Válce putovaly na výbrus a rovnou se i lapovaly ventily. Pak ještě dostaly nový lak a svorníky na karburátor a byly konečně připravené pro montáž.

 

Hlavy válců

    Stejně jako zbytek motoru byly opět hodně zubožené. Obě měly ulámaná žebra. U levé hlavy jsem ulámaná žebra opravil, ale u pravé to bylo zcela nemožné. Proto jsem sehnal jinou, u které jsem ale pro změnu musel opravit závit na svíčku.

 

  

Spojka

    Nevím, co bych dodal. Opět pouze hromada nepoužitelných dílů. Postupně se mi povedlo sehnat všechny díly nové. U setrvačníku, přestože byl nový, jsem provedl úpravu v místech, kde je filcový kroužek nebo gufero. Nechal jsem část materiálu usoustružit a zalepil místo něho vnitřní kroužek z jehlového ložiska. Tak v budoucnu nebude hrozit, že se setrvačník od gufera vydře a začne tudy prosakovat olej z motoru. Tato úprava je pěkně vidět ve fotogalerii.

 

Kompletace motoru

    Brzy doplním a opravdu se máte na co těšit :)